Aşkım Tan
KİMLİK
Türk sinemasının "Taçsız Kralı" olarak bilinen Ayhan Işık ile sevecen ve babacan aktörü Nubar Terziyan'ı bilmeyen yoktur elbette.
Ayhan Işık'ın asıl adı "Ayhan Işıyan"dı. Selanik’ten İzmir’e göç etmiş, Ermeni asıllı bir ailenin altıncı çocuğu idi.
İzmir’in Karataş semtindeki Mithat Paşa caddesinde bir evde doğdu. Küçük yaşta babasını kaybedince, ailece İstanbul’a taşındılar.
Okudu, delikanlı oldu, Yeşilçam’a girdi. Ama Ermeni kimliğini gizledi. O artık Ayhan Işıyan değil, Ayhan Işık’tı.
Kısa sürede çok ünlendi. O, artık Türk Sineması’nın kralıydı. Her filminde başrolde oynayan bir jöndü… Bir kuşak onun filmleriyle büyüdü ve bugün hala yakışıklılığı ile hatırlanıyor.
Yeşilçam’da kendisi gibi onlarca Ermeni asıllı aktör vardı. Örneğin; Kenan Pars (Kirkor Cezveciyan), Danyel Topatan (Danyel Bayrıyan), Vahi Öz (Vahe Özinyan), Sami Hazinses (Samuel Agop Uluçyan) ve daha niceleri…
Ayhan Işık, en çok Nubar Terziyan’ı sevmişti. Terziyan, Yeşilçam’da Ermeni kimliğini gizlemeyen tek aktördü. Ona "amca" der, Nubar Terziyan da Ayhan Işık’a “oğlum” dermiş.
‘Önemli bir düzeltme!
‘Amcan Nubar Terziyan’ imzasıyla çıkan ilanla sevgili varlığımız Ayhan Işık’ın hiçbir ilişkisi yoktur. Görülen lüzum üzerine üzüntüyle duyururuz.
Ailesi.'’
İlanı gören Nubar Terziyan’ın gözünden bir damla yaş geldiği ve çok derin bir üzüntü duyduğu rivayet olunur.
Dünyanın neresinde hangi etnik kökene, hangi dine mensup olursanız olun, kimliğinizi saklamak ya da inkar etmek çok zor ve ağır bir yük olmalı.
İçinde yaşadığımız yüzyıl, sınıf kavramı ile başladı ve kimlik kavramı ile sona eriyor.
Kimlik, günümüzde sınıf kavramına hem karşı, hem de karşılık olacak biçimde kullanılmaktadır ne yazık ki.
Etnik, kültürel, cinsel kimlik ya da “azınlık/çoğunluk kimliği” gibi böylesi tekil kimlik türlerin var olduğu bugün herkes tarafından bilinmektedir.
Özellikle toplumsal eleştiriyi hedef alan sosyal-siyasal hareketler (mesela etnik azınlıklar, feminist hareketler, ırkçılık karşıtı gruplar gibi) bireyler kimlikleri ile direkt olarak yaftalanmıyor mu halen?
Türkçe’deki kimlik kavramı, kelimenin Avrupa dillerinde sahip olduğu göndermelerin bazılarını karşılamıyor bile. Latince “idem” (aynı, özdeş) kelimesinden türetilen “identity/identité/Identität” kavramı, çeşitli alanlarda ve dönemlerde farklı olguları tanımlamada kullanılmış ve bir dizi farklı anlamı içinde barındırır olmuştur.
Yine barındırdığı kimliği nedeni ile cinayete kurban giden Hrant Dink de unutulmamalıdır.
Dink, ölümünden kısa bir süre önce Türkiye’deki gizli Ermeniler hakkında “300 bin rakamının abartılı olduğunu düşünmüyorum. Bence daha da fazladır” demişti ve bir Ermenistan gezisinde oradaki muhataplarına “Siz 1.5 milyon kişiden bahsediyorsunuz. Oysa aynı dönemde yaklaşık 500 bin Ermeni, din değiştirip Türk olmuştu. Bunları neden dikkate almıyorsunuz?” diye sormuş, muhatabı da “Bu konunun gündeme gelmesi, davamıza zarar verir” demişti.
Bu ülkeden tehcirde birçok Ermeni ve mübadelede de Ortodokslar'ın gittiği unutulmamalıdır.
Peki ne için, kim için?
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.